Abeceda

Milí malí, velcí studenti a rodiče,

Abeceda v anglickém jazyce je stejně zásadní jako v tom českém. Některá písmenka zní stejně (S, M, L) či velmi podobně (V, T), jiná zní opravdu anglicky (G, H, J) a některá se pletou neustále (A, E, I, C, S). Osvojení si abecedy je však nezbytné pro hláskování, bez kterého se v angličtině neobejdete. Oproti neměckému jazyku, kdy se téměř vše píše tak, jak to slyšíte. Anglický jazyk je tak nápaditý a originální že v něm existuje spousta slovíček, která když vyslovíte, může mít více významů a také se různě psát. Proto je hláskování nevyhnutelné.

Drtivá většina dětí, když se jich zeptáte, zda-li už umí abecedu, Vám zazpívá onu slavnou písničku. A jestli ji nestopnete hned ze začátku, tak se možná dočkáte i posledních písmenek. Pokud ale jim řeknete, ať řeknou písmenko Q, nebo H, či E samostatně, uvidíte, jak se pekelně soustředí, protože si přezpívávají celou písničku, až dojdou k onomu písmenku. Sláva! Tzn. naučili se ji bezvadně nazpaměť jako jeden dlouhý řetězec nějakých zvuků. Nedokážou ji však aplikovat.

Nic proti písničce. Jako začátek je to určitě skvělý podpůrný prostředek. Ale nesmí to u toho skončit. Protože pak se děti učí něco, co je jim vlastně k ničemu, když to neumí použít. Takových věcí, které se člověk naučí jen tak nazpaměť a nikdy to nevyužije, popř. plně nepochopí, se domnívám, bude ještě mnoho za svůj život. Obzvláště vydá-li se na dlouholetá studia. Pak prokáže, že jeho paměť (většinou krátkodobá) je velice pružná neboť dokáže pohltit množství informací, kterým nerozumí, zvládne je odpapouškovat a má splněno.

Ukažme dětem, že hned ze začátku školy je učení praktické, užitečné a pomáhá člověku se orientovat v různých situacích.

Proto jsem připravila jednoduchou A4 s abecedou v angličtině. Najdete tam výslovnosti jednotlivých písmenek a řadové číslovky. Také několik tabulek s písmenky, která jsou obzvláště složitá na zapamatování, určená k procvičování.

Záleží jen na Vás, jak to použijete.

  1. Můžete Vy říkat písmenka, jak Vás napadne a děti zaškrtávat, či zapisovat do políček. Pokud vidíte, že se děti chytají, zrychlete.
  2. Nebo, nechte je, aby oni byli „učiteli“ a zkoušeli Vás. Oni řeknou, Vy jim ukážete. Občas řekněte některé písmeno špatně. Aby Vás oni opravili (to je bude určitě bavit).
  3. Dejte si kratinké diktáty a pak si zkontrolujte výsledky.
  4. Ať hláskují nejen svá jména, ale jednouchá anglická slovíčka.

S některými skupinkami jsme již načli téma abecedy, s jinými toto bitevní pole již mapujeme a s nováčky se tam teprve vydáme. Pokud se jich občas zeptáte na některá písmena, či požádáte je o hláskování v průběhu dne, či týdne, bude to pro ně pouze přínosem.

Takže Alphabet.

2 komentáře u „Abeceda

    • Přesně tak. To jsou mezinárodní znaky výslovnosti. Ve slovnících, které nejsou vydány vyloženě pro český jazyk se používá jenom tohle. I děti, které se učí anglicky (už od 1. či 2. třídy), mají většinou v učebnicích tyto univerzální znaky. Slovníky jako Cambridge, nebo Oxford, Macmillan to stejné. Kdokoliv a kdekoliv si je zakoupí, v Číně, Francii, Brazílii, je to jednotné. Jak by si např. Francouz přečetl naše „ejč“.?
      Nu, ale protože to může být matoucí: http://bara-malek.cz/cesky-prepis-vyslovnosti-ke-slovnicku/ tu jsem už dřívě udělala přepis, včetně příkladů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložte správnou číslovku do rovnice. *